26 kwietnia 2016 Udostępnij

Czym jest bankowość elektroniczna?

Bankowość elektroniczna

Wejście internetu do powszechnego użytku dosłownie odmieniło nasz świat i życie codzienne. Początkowo było to jedynie narzędzie do komunikacji i szukania informacji na różne tematy, ale dziś służy nam on do wielu różnych czynności. Wprowadził niemałą rewolucję w licznych dziedzinach, w tym również w bankowości. Obecnie ogromną popularnością cieszy się bankowość elektroniczna, która faktycznie ułatwia zarządzanie swoimi finansami i wykonywanie wielu operacji z nimi związanych. Warto zapoznać się z tą dziedziną bankowości nieco bliżej, bowiem dziś i tak jesteśmy praktycznie skazani na korzystanie z niej.

Historia bankowości elektronicznej sięga znacznie dalej, niż prawdopodobnie większość z nas sądzi. Pierwsze operacje bankowe dokonywane za pośrednictwem komputera miały miejsce już w latach 80. Wbrew pozorom, takie eksperymenty nie miały miejsca w Stanach Zjednoczonych – światowej ojczyźnie wszelkich innowacji tego typu – a w Finlandii. Stany Zjednoczone położyły jednak inny kamień milowy w rozwoju tej dziedziny: w 1995 roku w kraju tym powstał pierwszy na świecie bank, który obsługiwał swoich klientów przez internet. W Europie liderami w tej dziedzinie była wspomniana wyżej Finlandia oraz Szwecja; w krajach tych bankowość elektroniczna rozwijała się bardzo dynamicznie, proporcjonalnie z rozwojem samego internetu. Co ciekawe, Polska wcale nie pozostaje w tej dziedzinie daleko w tyle za lepiej rozwiniętymi krajami. Już w roku 1993 powstał w naszym kraju pierwszy bank oferujący dostęp do różnych operacji za pośrednictwem komputera. W 1998 roku Powszechny Bank Gospodarczy S.A. w Łodzi jako pierwszy w historii Polski zaczął oferować usługi bankowe za pośrednictwem internetu; ten rok możemy zatem uznać za przełomowy w historii polskiej bankowości elektronicznej.

Dziś bankowość elektroniczna kojarzy się nam głównie z internetem. Jest w tym sporo prawdy, ale trzeba pamiętać, że pojęcie to jest znacznie szersze. Oznacza ono ogólnie pojęty dostęp do usług bankowych za pośrednictwem jakichkolwiek urządzeń elektronicznych – ich połączenie z internetem wcale nie jest tu warunkiem koniecznym. W ramach tego pojęcia mieszczą się zatem również i bankomaty, które działały na długo, zanim pierwsze komputery weszły do powszechnego użytku – w USA pojawiły się one już w latach 60.

O zaletach korzystania z elektronicznej bankowości na większą skalę można pisać bardzo długo. Pierwszą z nich jest oczywiście ogromna wygoda, jaką cieszy się tu użytkownik. Zdecydowana większość operacji bankowych stała się dzięki temu rozwiązaniu dostępna w dowolnym miejscu, w którym tylko mamy dostep do internetu. Koniec z koniecznością wybierania się do siedziby banku w celu załatwienia najprostszych spraw – dziś niektóre rzeczy na które dawniej musieliśmy poświęcić pół dnia zajmują nam dosłownie kilka sekund. Za pośrednictwem internetu mamy stały wzgląd do wszystkich szczegółów dotyczących naszego konta. Możemy sprawdzić jego stan, szybko dowiedzieć się, ile mamy akurat pieniędzy i wykonać wiele innych operacji. Dla banków również jest to korzystne rozwiązanie, bowiem znacznie zmniejszają się dzięki temu koszty obsługi klienta, co z kolei owocuje atrakcyjniejszymi cenami niektórych usług. Banki prześcigają się obecnie we wdrażaniu nowych rozwiązań dotyczących bankowości elektronicznej, co przynosi ogólny rozwój tej dziedziny i wiele nowych możliwości dla klientów. Można zatem powiedzieć, że zyskują na tym wszyscy. 

Wielu ludzi wciąż obawia się jednak bankowości elektronicznej i zwraca uwagę na jej wady – fakt, doszukamy się tu również słabych stron. Sporo wątpliwości budzą przede wszystkim kwestie bezpieczeństwa; klienci boją się, czy wykonywane za pośrednictwem internetu operacje są skutecznie zabezpieczane, i czy nie istnieje przypadkiem duże ryzyko tego, że ktoś wykradnie ich dane osobowe. Takie ryzyko faktycznie zawsze istnieje, choć w przypadku tych faktycznie profesjonalnych banków możemy być spokojni – stosuje się tu szereg zabezpieczeń, które niwelują takie zagrożenia do absolutnego minimum. Szyfrowanie danych czy wymaganie podpisu elektronicznego do wykonywania poszczególnych operacji to tylko przykłady. Przy tak dużej liczbie zabezpieczeń ryzyko jest tu naprawdę bliskie zera.

W określeniu bankowości elektronicznej kryje się kilka mniejszych grup usług. Są to przede wszystkim: e-banking, e-lending, e-cash oraz e-billing. Tę pierwszą omówiliśmy wyżej – jest to ogólne określenie dotyczące usług bankowych świadczonych za pośrednictwem internetu. E-lending to dziedzina zajmująca się udzielaniem kredytów przez internet. E-cash to usługi pozwalające na wykonywanie różnych płatności elektronicznych; do tej grupy należy wiele nowoczesnych usług, które znacznie ułatwiają nam robienie zakupów również w tradycyjnych sklepach. E-billing służy do zarządzania rachunkami jakie prowadzimy w ramach sieci komórkowych.