26 maja 2017 Udostępnij

Trening siłowy dla kobiet

Trening siłowy nie jest przeznaczony jedynie dla mężczyzn. Kobiety mogą a nawet powinny wykonywać również takie ćwiczenia jak na przykład: przysiady ze sztangą czy martwy ciąg. Ćwiczenia siłowe nie tylko doskonale modelują sylwetkę, ale również pozwalają pozbyć się zbędnej tkanki tłuszczowej. Nieprawdą jest to, że przez tego typu trening dziewczyna nabierze męskich kształtów. Poniżej zamieszczamy kilka najważniejszych informacji na temat treningu siłowego.

Praca nad muskulaturą nie dla każdego

Kobiety nie powinny się obawiać się ćwiczeń siłowych. Rozrost masy mięśniowej jest głównej mierze uzależniony od hormonów. Największą rolę odgrywa tu testosteron. W przypadku kobiet ilość wydzielanego testosteronu jest zbyt mała by doszło do nadbudowania masy mięśniowej w znacznym stopniu.

Ćwiczenia siłowe a odchudzanie

Głównym celem ćwiczeń siłowych jest wzmocnienie tkanki mięśniowej oraz zredukowanie tkanki tłuszczowej. W przypadku osób systematycznie trenujących znacznie wzrasta aktywność metaboliczna mięśni, co przekłada się na bardziej skuteczne spalanie kalorii oraz utlenianie komórek tłuszczowych.

Skuteczność treningu siłowego w walce z nadwagą potwierdziły badania naukowe. Okazało się, że kobiety, które ćwiczyły systematycznie trzy razy w tygodniu w ciągu dwóch miesięcy spaliły średnio półtora kilograma tłuszczu.

Trening aerobowy czy trening siłowy

W przypadku kobiet główną motywacją do ćwiczeń jest chęć walki z nadwagą i poprawienie swojego wyglądu. Przyjęło się, że najlepiej w takiej sytuacji zastosować ćwiczenia aerobowe połączone z niskokaloryczną dietą. Niestety taki rodzaj treningu jest mało skuteczny a dodatkowo niekorzystnie wpływa na ogólne samopoczucie.  

Opieranie swojej walki z nadwagą jedynie na ćwiczeniach aerobowych jest błędem. Ćwiczenia siłowe są niezbędne w sytuacji, gdy chcemy efektywnie spalić kalorie. W odpowiedni sposób i regularnie wykonywany trening oporowy prowadzi do wzrostu włókien mięśniowych, a co za tym idzie do większego zapotrzebowania organizmu na energię. Trening siłowy poprawia przemianę materii. Wzmacnia on nie tylko mięśnie, ale również stawy, ścięgna i kości, przez co powinien być wykorzystywany w profilaktyce osteoporozy.  

Jakie ćwiczenia wybrać?

Kobietom zazwyczaj zależy na kształtowaniu mięśni pleców, ud oraz pośladków. Najlepszymi ćwiczeniami na te obszary są: przysiady ze sztangą, martwy ciąg, podciąganie na drążku, wiosłowanie, wyciskanie leżąc oraz pompki. Ćwicząc na siłowni warto skorzystać ze znajdującego się tam sprzętu takiego jak atlas do ćwiczeń oraz maszyna smitha.

Materiał zewnętrzny