27 maja 2021 Udostępnij

Reklama RTB: o to jest i jak działa?

Czy słyszałeś kiedykolwiek o zjawisku jakim jest reklama RTB? Cóż, reklamy typu RTB z roku na rok zyskują coraz większą popularność, stąd też przekonanie o tym, że niemal każdy użytkownik korzystający z wyszukiwarki internetowej, przynajmniej raz miał okazję się z nimi spotkać. Mimo to wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego czym są oraz jak działają reklamy typu RTB, jeśli zatem chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat, mamy dla Ciebie doskonałą wiadomość. Otóż specjalnie z myślą o osobach takich jak Ty, powstał ten krótki artykuł, z którego dowiesz się wszystkiego na temat reklam RTB.

Reklama RTB: co to jest?

Reklama RTB to nic innego jak pewien model reklam, które pojawiają się w internecie. W bardzo dużym skrócie, polegają one na prowadzeniu pewnych aukcji w czasie rzeczywistym. W momencie, w którym użytkownik wchodzi na stronę internetową na której ma pojawić się reklama, algorytm prowadzi aukcje, której zadaniem jest wyłonienie zwycięskiej reklamy. Po przeprowadzonej aukcji w czasie rzeczywistym, wyświetla się film bądź post zwycięskiego reklamodawcy. Choć początkowo może wydawać się, że cały proces wybierania reklamy, która ma pojawić się na danej stronie jest bardzo skomplikowany, warto jest zaznaczyć, że jest to jeden z najlepszych systemów tego typu. Algorytmy, które prowadzą ,,przetarg" działają bowiem automatycznie i biorą pod uwagę wiele istotnych czynników takich jak na przykład stawka proponowana przez reklamodawcę za wyemitowania jego reklamy lub też zainteresowanie użytkowników daną reklamą. Im więcej osób kliknie w reklamę, tym większe jest potencjalne zainteresowanie użytkowników reklamowanym produktem. Jest to znak dla algorytmu, mówiący o tym, że dana reklama jest bardziej opłacalna niż konkurencyjne opcje. Warto jest podkreślić, że niemały wpływ na wybór algorytmu ma również jakość docelowej strony, na którą jest przekierowany użytkownik po kliknięciu w reklamę. Jeśli zatem zastanawiasz się nad modelem reklamy RTB, zadbaj o to, by strona docelowa była dobrze dopracowana oraz przede wszystkim, żeby prezentowała się możliwie jak najlepiej. 

Jak działa reklama w formacie RTB?

Aby reklama RTB miała szansę pojawić się na jakiejkolwiek stronie internetowej, potrzeby jest popyt oraz podaż. Strona popytowa określana jest mianem DSP. (Demand Side Platform), natomiast strona podażowa nosi nazwę SSP. (Supply Side Platform). Choć zarówno popyt na tego typu reklamy jak i podaż są niezwykle ważnymi elementami odpowiadającymi za nakręcanie się rynku, należy jasno zaznaczyć, że dużą rolę w tym przedsięwzięciu pełnią również tak zwane hurtownie danych, których zadaniem jest przechwytywanie oraz zbieranie informacji na temat grupy docelowej, która odwiedza daną stronę. Dzięki tej informacji, reklama może być znacznie lepiej dostosowana do potencjalnych konsumentów, dzięki czemu reklamodawca jest w stanie zyskać znacznie więcej klientów, a strona internetowa zysk z przekierowań. Jak widać, tak kompleksowe podejście jest w stanie zagwarantować znaczne lepsze efekty, które są opłacalne dla obu stron. Dzięki temu rodzajowi reklam zyski ze sprzedaży mogą zwiększyć się nawet kilkukrotnie w porównaniu do starego modelu reklamowego, który opiera się na wyświetlaniu tej samej reklamy, na jednej ze stron internetowych. 

Gdzie najczęściej można spotkać się z reklamą RTB?

Reklama RTB wyświetla się na stronach internetowych, które podpisują umowę z reklamodawcami zgadzającymi się na przeprowadzenie tak zwanych aukcji poprzez algorytmy. Obecnie coraz więcej (nawet małych) stron internetowych oferuje reklamodawcom możliwość wyświetlania swoich reklam. Biorąc to pod uwagę, śmiało można stwierdzić, że reklamy RTB opanowują internet. Sam skrót RTB pochodzi od anglojęzycznego wyrażenia Real Time Bidding i w wolnym tłumaczeniu oznacza kupno powierzchni reklamowej w czasie rzeczywistym. Warto jest zaznaczyć, że obecnie RTB odnosi się nie tylko do reklam, które są wyświetlane dzięki wygranemu przetargowi, ale również do całego procesu jakim jest zautomatyzowanie systemu akcyjnego reklam, czyli programmatic buying. Reklamy RTB są przyszłością marketingu online. Wszystko to za sprawą rozwoju sieci oraz wzrostu popularności zakupów online. Coraz więcej osób decyduje się na zakupy przez internet, które kojarzą się z wygodą oraz komfortem, dzięki czemu reklamodawcy oraz producenci mają znacznie zwiększone szansę na zainteresowanie klienta swoją ofertą.

Artykuł sponsorowany