20 grudnia 2019 Udostępnij

Cztery zasady, które pomogą uniknąć biegunki u dzieci

Nawet dla dorosłego człowieka biegunka nie jest przyjemnym doświadczeniem. W jej trakcie organizm traci wodę i elektrolity, co może prowadzić do skrajnego wyczerpania. W przypadku mniejszych dzieci często nie obywa się bez wizyty na pogotowiu. Ta przykra i uciążliwa dolegliwość jest najczęściej spowodowana przez wirusy, rzadziej bakterie lub pierwotniaki. Jak nie dopuścić do zakażenia organizmu? Czasem nie da się tego uniknąć, jednak przestrzeganie kilku prostych zasad pomoże nam zminimalizować ryzyko. Czy znasz je wszystkie?

Częste mycie rąk

To z pozoru oczywiste jednak wielu z nas wciąż o tym zapomina. I nie chodzi tu tylko o mycie rąk po opuszczeniu toalety. Małe, dziecięce rączki dotykają różnych, niekoniecznie czystych rzeczy dlatego warto pamiętać o ich umyciu nie tylko przed jedzeniem. Wskazany jest kontakt z wodą i mydłem także po wizycie u chorego, pobycie w przychodni i komunikacji miejskiej. Zwróć uwagę również na technikę, której warto uczyć już najmłodszych. Nie wystarczy umyć dłoni tylko z wierzchu. Dobrze jest pamiętać również o przestrzeni między palcami.

Dokładne gotowanie posiłków

Posiłki przeznaczone dla dzieci, jeżeli są przygotowane z półproduktów, powinny być odpowiednio przetworzone. Dziecięcy układ pokarmowy jest o wiele delikatniejszy niż nasz i czasem nawet lekko niedogotowane mięso może stać się przyczyną małej rewolucji żołądkowej. W przypadku mniejszych dzieci zwróćmy uwagę na wyparzanie butelek i innych akcesoriów, z których maluch pije. Dzięki takim zabiegom zwiększymy prawdopodobieństwo tego, że groźne wirusy i bakterie zostaną zduszone w zarodku, a biegunka u dziecka nie będzie nam zagrażać! 

Mycie warzyw i owoców przed zjedzeniem

Ta sama zasada tyczy się warzyw i owoców. Jedzenie jagód prosto z krzaczka może być świetną zabawą do momentu, w którym nasz maluch zacznie się uskarżać na problemy z brzuchem. Warto rozszerzać dietę i pozwalać mu na poznawanie nowych smaków, jednak należy pamiętać o zachowaniu zdrowego rozsądku. A ten nakazuje myć dokładnie warzywa i owoce!

Probiotyki

Jeżeli układ odpornościowy naszego potomka szwankuje, warto (w porozumieniu z pediatrą) zastanowić się nad wprowadzeniem do diety probiotyków. Dobre bakterie można dostarczać do organizmu nie tylko w formie tabletek. Rozszerzenie diety o jogurty czy inne produkty mleczne takie jak kefir lub maślanka to dobry wybór dla tych, którzy często borykają się z problemem biegunek u dzieci.