29 listopada 2016 Udostępnij

Jak sobie radzić z dolegliwościami żołądkowymi?

Dolegliwości żołądkowe mogą skutecznie uprzykrzać życie i odbierać chęć na wszelkie aktywności. Aby powrócić do kondycji oraz znowu cieszyć się codziennością warto poznać przyczyny i objawy zaburzeń, a następnie działać kompleksowo.

Na dolegliwości żołądkowe składają się takie niedogodności, jak: bóle i skurcze brzucha, uczucie sytości, wzdęcia i gazy. Bardzo często objawy te wystepują w jednym czasie. Ich przyczyn może być bardzo dużo począwszy od tych zewnętrznych, jak: nieregularny tryb życia, pośpiech, stres, brak zbilansowanych posiłków. Jednak na problemy żołądkowe wpływają także zaburzenia w działaniu układu pokarmowego, czyli: zbyt słaba aktywność mięśni żołądka, zaburzona motoryka jelit, nadwrażliwy układ nerwowy jelit, zwiększona ilość gazów jelitowych oraz stan zapalny. Jednym z często występujących jest także zespół jelita drażliwego. Jak radzić sobie z dolegliwościami?

Przyczyny zaburzeń

Aby próbować łagodzić nieprzyjemne w skutkach dolegliwości żołądkowe (http://www.iberogast.pl/) warto najpierw poznać przyczyny ich powstawania. Bóle i skurcze brzucha pomimo tego, że krótkotrwałe potrafią skutecznie odebrać radość życia. Utrudniają aktywność podczas codziennej pracy i odpoczynku. Najczęściej pojawiają się zaraz po jedzeniu, ale zdarzają się też niezależnie od przyjmowania pokarmu. Dzieje się tak, kiedy żołądek podczas posiłku nie powiększy swojej objętości przez co jego mięśnie stają się wrażliwe i nadmiernie się kurczą. Aby złagodzić skurcze brzucha powinniśmy unikać pokarmów, które wywołują dyskomfort i ból, nie jedzmy w stresie, ale też wykonujmy łagodne ćwiczenia kojące. Przy wzdęciach oraz gazach pojawia się poczucie zwiększonego dyskomfortu. W naszych jelitach gromadzą się gazy, które naprężają brzuch i powodują oddawanie wiatrów. Często dzieje się tak z powodu szybkiego jedzenie, a co za tym idzie połykania powietrza.

Wpływ na wzdęcia ma też rodzaj pokarmu lub płynów, jak również osłabiona perystaltyka przewodu pokarmowego. Najlepiej radzić sobie poprzez unikanie jedzenia grochu, fasoli, kapusty lub cebuli oraz picia napojów gazowanych. Równie niekomfortową dolegliwością są nudności, które pojawiają się tuż po posiłku lub niezależnie od niego. Powodują złe samopoczucie, zmniejszają apetyt, a także prowadzą do wymiotów. Najczęściej pojawiają się kiedy spożyliśmy coś nieświeżego, ale też w przypadku zatrucia, choroby lokomocyjnej czy zmian hormonalnych, np. podczas ciąży. To także symptom, że mamy problemy trawienne i mięśnie naszego żołądka pracują zbyt intensywnie. Warto w takim wypadku obserwować swój organizm i unikać pokarmów, które powodują mdłości, jeść spokojnie i bez pośpiechu, dokładnie przeżuwać jedzenie oraz przeznaczyć na nie więcej czasu.

Więcej niż dyskomfort

Wszystkie wspomniane wyżej dolegliwości mogą oznaczać, że cierpimy na zespół jelita drażliwego, czyli IBS. Jest to jedno z najczęstszych czynnościowych zaburzeń pracy układu pokarmowego. Choroba może stanowić poważne obciążenie dla organizmu i odbierać radość z codziennego życia. O IBS możemy mówić, jeśli ból lub dyskomfort w jamie brzusznej utrzymuje się przez co najmniej trzy dni w miesiącu w ciągu ostatnich trzech miesięcy. Jeśli podejrzewamy, że cierpimy na zespół jelita drażliwego, a także w przypadku odczuwania nieprzyjemnych dolegliwości warto wypróbować lek na ból brzucha i inne symptomy – Iberogast i skonsultować się z lekarzem. Preparat zawiera wyciąg z 9 roślin leczniczych – ubiorka gorzkiego, korzenia arcydzięgla, owoców kminku, kwiatu rumianku, owocu ostropestu plamistego, liści melisy lekarskiej, glistnika jaskółczego ziela, liści mięty pieprzowej i korzenia lukrecji. Jest naturalnym lekiem łagodzącym objawy zaburzeń czynnościowych przewodu pokarmowego.

Artykuł partnera