
Polska branża IT – czy mamy powody do kompleksów?
Czy polska branża IT jest mocno uzależniona od zachodnich wzorców i potrafi jedynie czerpać pomysły od swoich zagranicznych kolegów? Wielu ludzi tak sądzi, ale w rzeczywistości jest to nieprawda. Okazuje się bowiem, że posiadamy na własnym podwórku wiele naprawdę innowacyjnych przedsiębiorstw, które nie poprzestają wcale na podbijaniu krajowego rynku – dążąc do jeszcze większego sukcesu, coraz częściej wkraczają również do innych krajów.
Jednym z wielu przykładów może być tutaj firma Fibar, zajmująca się wdrażaniem nowych rozwiązań internetowych. Jej wielki sukces na polu krajowym sprawił, że postanowiła ona rozszerzyć swoje działanie na inne rynki; niedawno powstało jej pierwsze biuro w słynnej Dolinie Krzemowej, co niewątpliwie jest sporym sukcesem i prawdopodobnie zapowiedzią dalszych osiągnięć. W celu sfinalizowania całej akcji, do Stanów Zjednoczonych udała się kilkuosobowa delegacja przedstawicieli firmy Fibar. Przy okazji swojej wizyty delegaci wzięli udział w całym cyklu spotkań związanych z działalnością polskich przedsiębiorców na rynku amerykańskim oraz ewentualnych sposobach ich wspomagania. W czasie pobytu w Dolinie Krzemowej zaprezentowali tamtejszym przedsiębiorcom szereg swoich produktów związanych z automatyką biurową, które spotkały się ze sporym zainteresowaniem i uznaniem. Wielkim finałem całej "wyprawy" była wizyta w Białym Domu. Było to zatem coś znacznie więcej, niż tylko delegacja biznesowa – to swego rodzaju misja, mająca na celu promowanie wśród Amerykanów polskich produktów i zachęcenie polskich przedsiębiorców do inwestowania w USA.
Dyrektor Fibar Group zaznacza, że pierwsze jej biuro w Dolinie Krzemowej jest w rzeczywistości drugim na terenie Stanów Zjednoczonych – wcześniej firma posiadała już swój oddział w Chicago. Otwarcie biura wiąże się z prędkim przybyciem do Ameryki grupy inżynierów pracujących dla firmy, którzy we współpracy z amerykańskimi specjalistami mają dla niej opracowywać nowe rozwiązania i technologie. Fibar to jeden z kilku przykładów polskich firm z branży IT, które zupełnie pozbawione kompleksów postanowiły wyjść daleko poza własny, krajowy rynek i spróbować spełnić swój "american dream". Kolejna firma to InteliWise, jeden z wiodących polskich dostawców systemów opartych na sztucznej inteligencji, pozwalających na większą automatyzację biura. Jak twierdzi przedstawiciel firmy, to właśnie strach i swego rodzaju kompleksy sprawiają, że polscy przedsiębiorcy – nawet ci, którzy rzeczywiście mają mnóstwo oryginalnych rzeczy do zaoferowania – tak często rezygnują z rozszerzania swojej działalności. Tymczasem odwaga jest tutaj kluczowa. Oczywiście, do takich działań trzeba się dobrze przygotować i mieć pewność, że to, co zamierzamy zaoferować amerykańskim klientom jest rzeczywiście nowatorskie. Klientów w Stanach Zjednoczonych znacznie trudniej zaskoczyć czymś nowym niż w Polsce, zatem nie każdy przedsiębiorca dobrze poradzi sobie na tamtejszym rynku. Niemniej jednak coraz bardziej mnożą się przykłady firm które mimo wszystko spróbowały – i udało się im odnieść spory sukces. Stany Zjednoczone to swego rodzaju symbol branży IT, ale nie oznacza to, że są one jedynym rozsądnym kierunkiem o jakim można myśleć przy rozszerzaniu swojej działalności na inne rynki.
Krakowska firma Velis IT Systems wyruszyła ze swoimi produktami i rozwiązaniami do Japonii, gdzie udało się jej odnieść niemały sukces. Głównym produktem oferowanym przez polską firmę są systemy informatyczne służące do automatyzacji administrowania i ochraniania budynków. We współpracy z japońskimi firmami Polacy zastosowali już swoje rozwiązania w wielu budynkach które są szczególnie narażone na niszczące siły przyrody i klęski żywiołowe. Proponowane przez nich produkty spotkały się z wielkim uznaniem ze strony Japończyków i prawdopodobnie krakowska firma otrzyma jeszcze więcej zamówień z Kraju Kwitnącej Wiśni. Jak mówi przedstawiciel firmy, wielu z nas bardzo błędnie przyjmuje, że nowoczesne i innowacyjne technologie mogą być dla Polaków wyłącznie towarem, który można importować z innych, teoretycznie lepiej rozwiniętych krajów. Okazuje się bowiem, że polskie firmy doskonale radzą sobie na światowych rynkach, niejednokrotnie przewyższając swoimi pomysłami osiągnięcia tamtejszych informatyków. Firma Velis IT Systems w ciągu ostatnich kilku lat tworzyła swoje systemy w 12 różnych językach – rynki azjatyckie, takie jak Japonia czy Chiny są tu jedynie przykładem.
Polskich firm które odniosły duży sukces za granicą jest oczywiście znacznie więcej. Wielu z nas nie zdaje sobie zatem sprawy z tego, że Polacy należą w rzeczywistości do światowych liderów branży IT. Fakt, te główne technologie rzeczywiście spływają do nas z innych krajów, ale potrafimy doskonale je wykorzystywać i na ich bazie tworzyć rozwiązania, na które nie wpadł wcześniej żaden inny kraj. To, w jak wielu państwach wykorzystuje się obecnie polskie systemy informatyczne jest tego najlepszym dowodem. Okazuje się ponadto, że tak ożywione kontakty z innymi krajami posiadają nie tylko te największe firmy. Przykładem może być tutaj łódzkie przedsiębiorstwo MakoLab, które współpracuje z odbiorcami z około 60 różnych krajów, a ponad 80% jej dochodów pochodzi właśnie z eksportu swoich rozwiązań.
Co zatem trzeba zrobić, aby odnieść sukces na obcych rynkach? Porad na ten temat można usłyszeć bardzo wiele. Przede wszystkim trzeba stawiać na stały rozwój i jak największą innowacyjność. Warto zawsze pamiętać o tym, że coś, co jest jeszcze nowością w Polsce w innych krajach może okazać się czymś znanym od długiego czasu – niekiedy trzeba zatem mocno postarać się, aby zaskoczyć ludzi czymś nowym. Dodatkowo trzeba pamiętać, że na sukces pracuje się tu niekiedy całymi latami. Dziś panuje wielka moda na start – upy. Rzeczywiście są one dobrym rozwiązaniem dla osób posiadających ciekawy pomysł, ale w pewien sposób wyrabiają w nas przekonanie, że sukces i ogromne zyski mogą przyjść z dnia na dzień. Tymczasem bardzo wiele firm które są obecnie aktywne na obcych rynkach zaczynało niemalże od zera jeszcze w latach 90 i przez cały ten czas intensywnie pracowało na uzyskanie tak wysokiej pozycji. Przede wszystkim jednak polscy przedsiębiorcy muszą wyzbyć się tak często spotykanych kompleksów. W branży IT nie jesteśmy ani trochę gorsi od innych krajów – co więcej, w wielu przypadkach znacznie je wyprzedzamy.
Zobacz również
Komentarze (0)
Najpopularniejsze gadżety sportowe 2025
VW 2025 roku gadżety sportowe zdobywają serca miłośników aktywności fizycznej, łącząc innowacyjną technologię z użytkową funkcjonalnością. Urządzenia te nie tylko wspierają w poprawie wydajności treningowej, ale również umożliwiają śledzenie postępów jak nigdy wcześniej...
V Mini-golf to nie tylko zabawa, ale także prawdziwe wyzwanie. Gra jako sport wymaga umiejętności trafienia piłki do dołków przy pomocy kijów przypominających puttery. Tory, które zaprojektowano specjalnie, stanowią wyzwanie zarówno dla dzieci, jak i doświadczonych graczy...
VEkstrudowane profile aluminiowe to niezastąpione rozwiązanie w przemyśle, budownictwie czy motoryzacji. Dzięki ich lekkości, wytrzymałości oraz odporności na korozję, stały się ulubieńcami wielu branż. Wybierając idealne profile, warto zwrócić uwagę na ich jakość i spełnienie...
Zostaw komentarz